0

Kwota: 0,00 


Brak produktów w koszyku.

Zaznacz stronę

Blog

Nieuchronnie zbliża się moment, w którym odczarujemy nieprzychylne opinie na temat mięsa wieprzowego. My wieprzowinę uwielbiamy, czego dowodem są nasze wyroby, więc moglibyśmy zostać posądzeni o brak obiektywizmu. Dlatego sięgnęliśmy po najnowsze źródła naukowe. Zainteresowała nas praca zbiorowa pod kierunkiem dr. inż. Tadeusza Blicharskiego z Instytutu Genetyki i Hodowli Zwierząt Polskiej Akademii Nauk pt: „Aktualna wartość dietetyczna wieprzowiny, jej znaczenie w diecie i wpływ na zdrowie konsumentów”.

Chcemy się tą wiedzą podzielić z Wami. Jak czytamy, celem badań było wykazanie, że wartości charakteryzujące wieprzowinę pod względem odżywczym prezentowane dotychczas w literaturze są już nieaktualne, bowiem przez ostatnie 20 lat jej wartość w tym zakresie uległa znacznej poprawie.

Oto najważniejsze informacje:

MNIEJ TŁUSZCZU
Badania wykazały dwukrotnie mniejszą niż dotychczas uważano zawartość tłuszczu w mięsie, które przez konsumentów oraz specjalistów od żywienia człowieka postrzegane jest jako tłuste. Np. boczek, zawiera obecnie o 15% mniej tłuszczu.

KORZYSTNY PROFIL KWASÓW TŁUSZCZOWYCH
Wieprzowina w porównaniu z mięsem wołowym charakteryzuje się korzystnym profilem kwasów tłuszczowych: niższą zawartością tzw. „złego” tłuszczu i znacznie wyższą zawartością tzw. „dobrego” tłuszczu.

KORZYSTNA PROPORCJA KWASÓW OMEGA-6 DO OMEGA-3
Proporcja kwasów omega-6 do omega-3 w wieprzowinie, wynosi poniżej 10:1, a w mięsie drobiowym 20:1

MNIEJ CHOLESTEROLU
Zawartość cholesterolu w wieprzowinie jest mniejsza niż dotychczas podawano w literaturze. W porównaniu z mięsem drobiowym zawiera mniej cholesterolu (0,54 wobec 0,58 – 0,74 g/kg).

MNIEJ KALORII
Wartość energetyczna wieprzowiny zmniejszyła się znacząco w efekcie poprawy umięśnienia świń oraz ich lepszego żywienia. Aktualnie 100 g schabu dostarcza 152 kcal, a100 g szynki tylko 118 kcal! Dla porównania 100 g tuszki kurczaka to 158 kcal.

CENNE ŹRÓDŁO WITAMIN
Wieprzowina jest cennym źródłem witaminy E. Jest jej dwa razy więcej niż dotychczas sądzono. Witaminy B6 jest najwięcej w karkówce. Im większa mięsność, tym więcej witaminy B1.

WARTOŚCIOWE ŹRÓDŁO DOBRZE PRZYSWAJALNEGO ŻELAZA
Wyniki badań wskazują, że żelazo z mięsa wchłania się w 20 – 50%, natomiast z produktów roślinnych w 1 – 8%. Poza wątrobą, najbardziej bogatą w żelazo, spośród wszystkich elementów tuszy wieprzowej najwięcej żelaza zawiera karkówka (6,25 mg/100 g).

MAŁO SOLI
Wieprzowina ma niską zawartość sodu (0,35 – 0,58 g/kg) w porównaniu z wołowiną (0,74 g/kg) i drobiem (0,77 g/kg). Dlatego można proponować ją jako składnik diety przy nadciśnieniu tętniczym.

WYSOKA JAKOŚĆ MIĘSA
Aktualnie kulinarne mięso wieprzowe nie zawiera zbędnego tłuszczu, ma prawidłową różowo-czerwoną barwę, jest delikatne i kruche, a optymalny poziom tłuszczu korzystnie kształtuje jego smak, zapach i soczystość.

LEPSZA WARTOŚĆ ODŻYWCZA
Wartość odżywcza i prozdrowotna mięsa wieprzowego uległa znacznej poprawie przez ostatnie 20 lat. Na początku lat 90-tych średnia mięsność tuczników kształtowała się na poziomie tylko 43%! Aktualnie zawartość mięsa w tuszy wynosi średnio 57%.

W jedzeniu, jak we wszystkim, wskazany jest umiar, ale jedzmy mięso wieprzowe bez obaw:) SMACZNEGO!

Subscribe to our newsletter